KIA e-Niro - en innovativ elbil

KIA e-Niro supplerer på bedste vis den eksisterende KIA Niro Hybrid og Plugin Hybrid. KIA e-Niro er den første komplet eldrevne crossover fra KIA med en rækkevidde på helt op til 455 km ved blandet kørsel, når du vælger en 64 kWh batteripakke. Ved bykørsel er rækkevidden opgivet til at være 615 km. Den komplet eldrevne KIA e-Niro byder både på sikker køreglæde, et lækkert iøjnefaldende design, crossover-egenskaber og masser af plads. Det kan man vist roligt sige, er en af de bedste elbiler på det danske marked lige nu.


KIA e-Niro er helt unik i form af sit design, intelligente indretning, praktiske anvendelighed og ikke mindst den lange rækkevidde. Du vil med din KIA e-Niro nyde godt af en række elbilsspecifikke teknologier og nye sikkerhedsfeatures pakket ind i et iøjefaldende udvendigt og indvendigt design. Alt i alt må man sige, at den intelligente indretning, den lange rækkevidde og det fede crossoverdesign er med til at nedbryde alle fordomme, der kunne være om elbiler. 

KIA Niro 

Er du på udkig efter en hybrid eller plug-in hybrid, er KIA Niro et godt bud på en lækker bil, der er en økonomisk og miljøvenlig crossover, du ikke kommer til at fortryde. KIA Niro fås både som hybrid og plug-in hybrid, og der findes tre forskellige modelvarianter, du kan vælge mellem, alt efter hvilket udstyr, du ønsker, din bil skal have.

Du kan læse mere her:

KIA niro plug-in hybridog herKIA Niro plug-in hybrid

Et hav af Udstyr til KIA e-Niro 

KIA e-Niro fås med en masse lækkert udstyr. Udstyrsniveauet afhænger af, hvilken model du vælger. Her er et lille udpluk af det udstyr, du får med en KIA e-Niro Vision, som er basismodellen:

7" Audio Display
Bakkamera 
17" alufælge
Automatisk lysregulering
Sædevarme i forsæder
Delkunstlædersæder
SCC Adaptiv fartpilot
USB/AUX & iPod-indgang
Apple CarPlay
Aut. nødbremse m. fodgængergenkendelse

 

Her er et udpluk af det udstyr, du får med en KIA e-Niro Comfort. Det nævnte udstyr herunder er ud over det inkluderede udstyr nævnt herover (Vision):

Hajfinneantenne
Justerbare elsidespejle med varme
Automatisk nedblændeligt bakspejl
Regnsensor
Varme i rattet
Parkeringssensor bagved
7" navigation m. TomTom Live Services
Privacy Glass

 

Her er et udpluk af det udstyr, du får med en KIA e-Niro Advance. Det nævnte udstyr herunder er ud over det inkluderede udstyr nævnt herover (Vision + Comfort):

Trådløs telefonopladning
Parkeringsensor foran
Sædevarme i bagsæder
Alu indstigningslister
Krom dørhåndtag
Alu pedaler
Krom detaljer indvendigt

 

Modelvarianter

Modelvariant: Pris:
289 km 135HK Vision 279.999,-
455 km 204HK Comfort 334.999,-
455 km 204HK Advance 349.999,-

Unikt og intelligent design indvendigt og udvendigt

Udvendigt adskiller KIA e-Niro sig fra vores KIA Niro Hybrid og Plug-in Hybrid i form af sin anderledes front med lukket kølergrill samt nye kofangerdesign med blå dekorelementer. KIA e-Niro er ligeledes udstyret med 17” alufælge som standard. Bagkofangeren adskiller sig som forkofangeren også fra de to andre modeller, da der også her er blå dekorelementer.

Det er ikke kun udvendigt, denne nul-emissions bil gør sig bemærket. Indvendigt i KIA e-Niro finder du en kabine, der på bedste vis kombinerer moderne design med masser af plads og teknologier, der supplerer bilens nul-emissions-drivlinje. Kabinen i KIA e-Niro adskiller sig fra de øvrige Niro-modeller på en række features og designelementer.


Den største ændring i KIA e-Niro er midterkonsollen. Den fysiske gearstang er erstattet af en ny ”shift by wire”-drejekontakt, der fungerer som gearvælger. Gearvælgerkontakten er placeret på et
ergonomisk panel, som er placeret i forlængelse af midterarmlænet. Ud over drejekontakten huser det nye panel også knapper til den elektroniske parkeringsbremse, de opvarmede og ventilerede sæder, det opvarmede rat, bilens Drive Mode Selector, parkeringssensorerne og Auto Hold-funktionen. Det nye panel og ”shift by wire” gearsystem kræver ingen midtertunnel, hvilket betyder, at der har været plads til at skabe et stort opbevaringsområde nederst på midterkonsollen.

Sædeindtrækket er som standard i stof og kunstlæder, og der kan tilvælges komplet kunstlædersæder eller ægte lædersæder. Alle typer er i sort med hvide syninger. Der er desuden mulighed for at tilvælge ambient light, som oplyser midterkonsollen og gearskiftekontakten diskret i en af seks mulige farver – hvid, grå, bronze, rød, grøn eller blå. 

Som noget særligt, er dørene i KIA e-Niro Advance er forsynet med dekor i sort højglans og blå farve, hvilket forstærker den futuristiske atmosfære i kabinen. Hylden nederst på instrumentpanelet har en skridsikker gummioverflade, så førerens smartphone ikke glider rundt. Som ekstraudstyr kan tilvælges, at hylden skal være udstyret med en trådløs oplader til smartphones.

Den 7” navigation omfatter en række features, der er skræddersyet til KIA's nye elbil. Den giver mulighed for at finde ladestationer i nærheden og overvåge opladning og rækkevidde. Du kan desuden se din CO2-besparelse for hver tur eller for hele bilens tilbagelagte distance sammenlignet med en benzinbil på samme størrelse. Det vil desuden være muligt at indstille en forventet afgangstid for den næste køretur, så bilen kan være varmet op til den indstillede temperatur, før du skal ud at køre. Funktionen til styring af opladningen styrer på intelligent vis tilstrømningen af elektricitet til batteriet under opladning, hvilket bidrager til at forlænge batteriets levetid.


Den elektriske drivlinje har haft minimal indflydelse på kabineindretningen og fleksibiliteten, og derfor byder KIA e-Niro på mere alsidighed og bedre praktiske egenskaber end mange andre elbiler og hybridbiler. Med en akselafstand på 2.700 mm har alle personer i bilen fremragende benplads, og pladsforholdene og rummeligheden styrkes yderligere af crossover-designet. Karrosseriet er 1.805 mm bredt og 1.560 mm højt, og det er ensbetydende med maksimal lofthøjde og skulderplads i hele kabinen. Med en længde på 4.375 mm byder bilen på hele 451 liters bagagerumsplads, hvilket er mere end mange andre plug-in hybridbiler og elbiler. I bagagerummet er der også et stort opbevaringsrum under bunden, hvor der er plads til opbevaring af ladekabel m.m.

Længere rækkevidde - Intet holder dig tilbage 

Med en rækkevidde på op til 455 km er KIA e-Niro et oplagt alternativ til kompakte crossovere med en traditionel benzin- eller dieselmotor. Den længere rækkevidde gør, at der både er plads til lange køreture og de daglige pendlerture uden emissioner og med ultralave driftsomkostninger. KIA e-Niro Comfort og Advance er udstyret med en højtydende litium-ion polymer-batteripakke på 64 kWh. Ved blandet kørsel giver det bilen en rækkevidde på over 455 km på en enkelt opladning – helt uden CO2-emissioner under kørslen – mens den ved bykørsel kan køre helt op til 615 km. KIA e-Niro Vision er basisversionen, som kommer med en 39,2 kWh litium-ion polymer-batteripakke, der giver en rækkevidde på op til 289 km på en enkelt opladning ved blandet kørsel i henhold til WLTP. Ved bykørsel kan denne køre hlet op til 405 km. 


Modelvarianterne med 64 kWh-batteripakken har en motorydelse på 204 hk og et drejningsmoment på 395 Nm – det gør KIA e-Niro i stand til at accelerere fra 0-100 km/h på kun 7,8 sek. Standardbatteripakken på 39,2 kWh er kombineret med en 136 hk motor, som ligeledes har et drejningsmoment på 395 Nm, og den kombination giver bilen en acceleration fra 0-100 km/h på 9,8 sek. Assistentsystemer til regenerering af energi og forudseende kørsel giver dig adgang til en række teknologier til optimering af batteriets effektivitet og forbedring af bilens rækkevidde. Med regenererende bremseteknologi kan KIA e-Niro genindvinde kinetisk energi og genoplade batteripakken i påløb og under opbremsning. Den forudseende assistent-teknologi bruger navigationsoplysningerne til at justere niveauet for regenerering af energi afhængigt af vejens forløb. Elmotoren behøver ingen gearkasse, men bilen er alligevel udstyret med to skiftekontakter i metal bag rattet. Med disse skiftekontakter kan du vælge mellem 5 niveauer af energigenindvinding. Jo højere niveau du vælger, des mere energi forsøger det regenererende bremsesystem at genindvinde.

Et automatisk regenererings-mode er også tilgængeligt. Det gør det muligt for bilen at justere niveauet for generering af kinetisk energi afhængigt af trafikforholdene forude. Denne information får bilen ved hjælp af kameraerne fra Smart Cruise Control-systemet. I instrumentenheden kan du se antallet af kilometer sparet ved hjælp af KIA e-Niros energigenereringssystemer for hver tur eller opladning. KIA e-Niro er også udstyret med et batterivarmersystem, som isolerer og opvarmer batteriet for at modvirke den negative effekt ved kolde temperaturer, mens batteriet oplades.


KIA e-Niro Comfort og Advance er udstyret med en avanceret varmepumpe, som udnytter varmeenergien fra airconditionanlægget og de elektriske systemer. I stedet for udelukkende at trække på batteriet til opvarmning af kabinen genbruger varmepumpen varmeenergien til at øge effektiviteten af bilens varme-, ventilations- og airconditionanlæg (HVAC). Systemet består af en kompressor, en fordamper og en kondensator, der forbedrer bilens evne til effektivt at opvarme kabinen og dermed minimere elforbruget fra batteriet. Det resulterer i en forøgelse af KIA e-Niros samlede rækkevidde. Bilen er også udstyret med et Drive Mode Select-system, så du kan skræddersy din køreoplevelse. Når der skiftes mellem indstillingerne Eco, Eco+, Normal og Sport, ændrer Driving Mode Select den kraft, der skal bruges til at styre bilen, hvilket gør, at drivlinjens karakter ændres diskret. I indstillingen Eco maksimeres potentialet for større energieffektivitet ved at begrænse motorens maksimale drejningsmoment, reducere speederresponsen og gøre styreresponsen mere afslappet. Eco+ justerer den maksimale hastighed og de energiforbrugende systemer (såsom HVAC) for at opnå den højest mulige energieffektivitet. Indstillingen Normal er den bedste indstilling til den daglige kørsel med en kombination af instinktiv effektivitet, præstationer og direkte styre- og speederrespons. I indstillingen Sport øges speederresponsen med mulighed for maksimal acceleration, og styretøjet bliver tungere og giver en mere direkte respons, så bilens dynamiske køreegenskaber kommer til sin ret.

 

Er du i tvivl, om du at skal vælge hybrid, elbil eller plug-in hybrid? Så har vi lavet en lille guide til dig her, hvor du kan læse mere om de forskellige typer biler:

Fremtidens biler - hybrid, elbil eller plug-in?

 

Bliv kontaktet, hvis du vil vide mere

Eller ring på telefon +45 74 75 21 21