Niro EV

KIA e-Niro

Niro EV eller KIA e-Niro som den også bliver kaldt blev præsenteret på den internationale biludstilling i Busan Korea, det er en fuldt elektrisk SUV, med et aerodynamisk chassis som gør det nemt for vinden at glider over, under og rundt om bilen. KIA Niro EV er en komplet eldrevet CUV (Crossover Ultility Vehicle), med intelligent indretning og praktisk anvendelig uden at gå på kompromis.
KIA Niro EV er inspireret af den nuværende KIA Niro som vi kender. Bilen er lydløs og man forstiller sig at sådan en bil her vil blive brugt primært i byer og forstæder, og derfor vil de nye teknologier også kunne forbedre fodgængernes sikkerhed. Som noget nyt kommer KIA Niro EV med en mere futuristisk og aerodynamisk "Tiger-nose" kølergrill og i fronten finder du også en integreret opladnings tilslutning. Nye pryder fronten sammen med lyseblå dekoration som er med til at bilen skiller sig ud. Bagpå går de lyseblå dekorationselementer igen sammen med nye LED baglygter der er med til at give KIA Niro EV sin helt egen lyssignatur.


Det system der er tale om hedder Active Pedestrian Warning System (APWS) og består af kameraer, genkendelsesteknologi og højtalere. Hvis systemet registrerer en fodgænger eller cyklist foran sig, vil der lyde en alarm fra højtalersystemet, specifik rettet imod pågældende person.
Det visuelle er også tænkt ind i AWS systemet som er matchet op med Niro EV's konceptets interaktive belysningssystem som dermed også vil give fører, passagerer og krydsende trafikant en meget intuitiv kommunikation med køretøjet.

Den indvendige kabine
 i Niro EV

Indenfor er bilen indrettet med en kabine i et rent, minimalistisk og digital look. Det er med til at skabe en stor brugerinteraktion med nye funktioner og teknologier. Instrumentbrættet har brede og glatte overflader, med et design der er skabt til at indkapsle fører og passagerer. Alt det her tilsammen giver en følelse af ro og plads i kabinen. De lyseblå elementer fra det udvendige går igen indvendigt, så designdetaljerne matcher hinanden hele vejen rundt. Som noget helt nyt kommer KIA Niro EV med en helt forenklet "Shift by wire" gearskift - dette er KIA's første gearknop med drejefunktion. Forenklingen giver bl.a. mere opbevaringsplads nederst ved instrumentpanelet, her er der bl.a. mulighed for at trådløs oplade sin smartphone.

Touchskærmen er placeret midt i instrumentpanelet som vi kender det, her er det en 7,0" HMI (Human Machine Interface) touchskærm som fås i den nye Niro EV. Den er selvfølgelig opdateret med  forskellige elbils specifikke funktioner, du kan bl.a. finde ladestationer i nærheden samt se batteripakkens ladetilstand og hvor meget rækkevidde der er tilbage. Øverst på instrumentpanelet er der også integreret en lampe hvor du kan se om batteripakken oplades eller er fuldt opladt, når ladestikket er sat i, på den måde er det nemt at se ladestatus udefra.


Niro EV er drevet af næste generation el-drivlinje, der anvender nye produktionsteknologier som er forbeholdt KIA EV modeller fra KIA i nær fremtid. Energien leveres af en højkapacitets 64 kWh lithium- polymer batteripakke, sat sammen med en kraftig 150 kW elektrisk motor. I følge WLTP, som er en ny målemetode, der giver et mere realistisk billede af hvor meget bilerne kan kører pr. liter og efter de nye normer er KIA Niro EV sat til en rækkevidde på hele 455 km når bilen er er udstyret med det højtydende 64 kWh batteri. Vælger du en 100 kW-lynoplader tager det 54 min. at lade KIA Niro EV's 64 kWh batteri 80% op. Som standard kommer bilen med et 39,2 kWh-litium-polymer-batteripakke, den giver ved blandet kørsel i følge WLTP normen, op til 289 km på en fuld opladning. 

KIA Niro EV er med den 204 HK stærke motor i og et drejningsmoment på 395 Nm i stand til at accelerere fra 1-100 km/t på kun 7,8 sekunder. Batteripakken finder du under bilens bagagerumsbund, hvilket giver bilen maksimalt stabilitet og køreglæde.

Sikkerhed i KIA Niro EV

Med en moderne bil, kommer der også den helt nye teknologi indenfor sikkerhed, så kørselsforhold og situationer er i fokus, alt dette for at minimere kollisioner og ulykker. Her kan bl.a. nævnesForward Collision Warning med frontassistent, en intelligent fartpilot med intelligent start-stop system. Lane Follow Assist er niveau 2 indenfor den selvkørende teknologi og går i sin enkelthed ud på, at bilen følger de forankørende kørertøjer i trafikken og registrerer vognbanelinjerne, så bilen bliver indenfor vognbanelinjerne på motorvejen. Ved hjælp af eksterne sensorer opretholdes en sikker afstand til bilerne foran. Systemet fungerer ved hastigheder mellem 0 og 130 km/t.

 

KIA Niro EV forventes at blive introduceret i slutningen af 2018

Bliv kontaktet, hvis du vil vide mere

Eller ring på telefon +45 74 75 21 21